Eltecno har effektiviserat verksamheten med ny modern IT-lösning från WeSafe

När Skåneföretaget Eltecno var i behov av en ny bättre lösning för sina IT-tjänster kontaktade de WeSafe. Efter att samarbetet inleddes under 2021 har WeSafe implementerat ett antal Microsofttjänster som har gett Eltecno en säker, modern och ständigt uppdaterad IT-lösning med full kostnadskontroll. Förändringen har effektiviserat det dagliga arbetet för alla medarbetare.

Eltecno

Sedan 1993 har Eltecno, som ligger i Vellinge, designat, konstruerat och tillverkat elcentraler och LSP-ställverk. Produkterna är kundpassade och används bland annat i bostäder, industrier, sjukhus och köpcentrum. Företaget har 62 anställda och verkar framför allt på den svenska marknaden, men de har även försäljning i Danmark.

 

Tidigare IT-lösning höll inte måttet

Sedan 1993 har Eltecno, som ligger i Vellinge, designat, konstruerat och tillverkat elcentraler och LSP-ställverk. Produkterna är kundpassade och används bland annat i bostäder, industrier, sjukhus och köpcentrum. Företaget har 62 anställda och verkar framför allt på den svenska marknaden, men de har även försäljning i Danmark.

För att verksamheten ska rulla på smidigt och effektivt använder Eltecno flera IT-tjänster. Deras befintliga lösning fungerade dock inte optimalt. Den kändes ålderdomlig och byggde på gammal teknik som inte längre tillgodosåg verksamhetens behov. Dessutom behövdes det hela tiden läggas på mer och mer resurser, vilket fick kostnaderna att skena utan några märkbara förbättringar.

Långsamma svarstider från supporten, långa kontrakt och bristfällig kommunikation med leverantören var andra anledningar till att det var dags för förnyelse. Leverantörens fokus låg också ofta på teknik framför funktion, vilket gjorde det svårt för Eltecno att översätta sina behov till användbara tjänster.

Situationen blev till slut ohållbar och de behövde därför se sig om efter en ny leverantör

 

”Kostnaderna drog iväg och det blev för dyrt. Lösningen vi hade kändes också omodern och uppfyllde inte verksamhetens behov. Vi behövde helt enkelt hitta en ny IT-partner.”

– Håkan Nilsson, VD på Eltecno

 

Moderna Microsofttjänster effektiviserar verksamheten

Eltecno kontaktade WeSafe som presenterade en ny Microsoftbaserad lösning. Microsofts molnbaserade tjänster var nya för Eltecno, som tidigare haft en fysisk server, men de kändes helt rätt för företagets behov och samarbetet inleddes under 2021. Sedan dess har WeSafe implementerat ett antal Microsofttjänster som hjälper Eltecno att nyttja tekniken maximalt i det dagliga arbetet. De tjänster som än så länge är på plats är Microsoft 365 SkrivbordMicrosoft 365 som tjänstMicrosoft 365 BackupEnhetshantering och Supportavtal – fastpris. Dessutom hjälper WeSafe till löpande med sådant som IT-policy och GDPR-anpassningar.

I den nya IT-lösningen ligger fokus på funktion framför teknik och att jobba proaktivt med förbättringar och utveckling av plattformen. Med WeSafes tjänster får Eltecno en infrastruktur som alltid är säker och uppdaterad – Evergreen – nu och i framtiden. Den nya lösningen har redan lett till stora förbättringar. Tunga Excel-lösningar har ersatts och de har bland annat fått en ny plattform för kalkyler som fungerar betydligt bättre än den gamla

 

“De nya Microsofttjänsterna har verkligen inneburit ett lyft för oss. Kostnaderna har sänkts rejält och vi har numera full kontroll över utgifterna. Vi slipper även sitta fast i långa avtal, slipper ha licenser i affärssystemet och vet att vi alltid har fullt uppdaterade IT-system med användbara applikationer.”

– Håkan Nilsson, VD på Eltecno

 

För medarbetarna tog det olika lång tid att komma in i de nya tjänsterna, men nu är alla med på tåget och det fungerar bra. Att vi kan skapa skräddarsydda lösningar till varje medarbetare är uppskattat, säger Håkan Nilsson och fortsätter:

– Nu har vi ett modernt och effektivt sätt att hantera både dokument och kommunikation. Tack vare Teams har både den interna och externa kommunikationen förbättrats och det går snabbt och smidigt att kommunicera med både kunder, leverantörer och kollegor. Vi kan också enkelt lagra och dela information och dokument istället för att behöva mejla varandra fram och tillbaka. Att allt vi behöver alltid finns tillgängligt på ett ställe och är sökbart sparar även mycket tid för alla. Dessutom har vi enkelt kunnat arbeta hemifrån under pandemin och det kan vi fortsätta med nu när det behövs. Den flexibiliteten hjälper våra medarbetare att få ihop livspusslet.

 

Ett långsiktigt och välfungerande samarbete

Eltecno har i WeSafe hittat en IT-partner för framtiden:

– Vi är nöjda med både lösningen och WeSafe. Deras personal är väldigt trevliga och pratar så att man förstår, vilket inte alltid är fallet med IT-leverantörer. Samarbetet är effektivt och de finns alltid tillgängliga när vi behöver dem. Genom att deras helpdesk snabbt kan koppla upp sig mot våra system kan vi omgående få hjälp om något inträffar, säger Håkan Nilsson.

Skriven av:

Sofia Hägerklint

Marketing Manager

040 – 626 75 08 sofia.hagerklint@upheads.se
Inspiration och kunskap direkt till din inkorg

Signa upp dig för vårt månatliga inspirationsbrev som ger dig tips, insikter och råd om nya arbetssätt, processer och säkerhet kopplat till Microsoft 365, Azure och olika verktyg i Microsofts molnplattform.

Upheads Evergreen

Vi tar hand om hela er IT-miljö.

Från produktivitet och effektivitet, till uppdateringar, säkerhet och efterlevnad. 

Läs mer